استئارات روی چیست

استئارات روی چیست


استئارات روی چیست

استئارات روی چیست

استئارات روی یا زینک استئارات (zinc strearate) یک ماده اولیه شیمیایی است که ظاهری سفید و پودری دارد. استئارات روی که به صابون روی نیز معروف است ، قابلیت دفع آب را دارد و در انواع خاصی از حلالهای قطبی نامحلول است. استئارات روی از ترکیب اسید استئاریک با اکسید روی تشکیل می شود،آن یک ترکیب آلی پودر سفید است که در آب نامحلول است.در حالی که بوی قوی ایجاد نمی کند،پودر روی استئارات دارای بوی کمی اسید چرب است.

از جمله محصولات صنایع شیمیایی مونوکم استئارات روی می باشد که جهت اطلاعات بیشتر و قیمت این محصول با شماره های تماس شرکت با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید

استئارات روی می تواند گیاهی یا چربی باشد مواد گیاهی از منابع گیاهی گرفته می شوند،در حالی که مواد پایه چربی از منابع حیوانی استخراج می شوند. مانند سایر استئارات های فلزی،استئارات روی کاربردهای صنعتی زیادی دارد.

مشخصه های استئارات روی

ظاهر

پودر سفید

نقطه ذوب

120 تا 130 درجه سانتی گراد

تراکم

1.095 گرم در سانتی متر

فرمول

C36H70O4Zn

حلالیت در آب

نامحلول

کاربردهای استئارات روی

استئارات روی برای پوشش و رنگ کاربرد دارد و به طور گسترده ای در پوشش مبلمان ، جوهر درجه یک ، پوشش خودرو ، پوشش دریایی ، پوشش پودری ، پلاستیک ، رزین پلیمری ، لاستیک الیافی ، کاغذ ، لوازم آرایشی ، متالورژی پودر و محصولات سیمان استفاده می شود.

آرایشی بهداشتی

استئارات روی به عنوان یک عامل ضد چسبندگی در مواد آرایشی پودری عمل می کند. از دیگر کاربردهای روی استئارات در لوازم آرایشی می توان به عنوان روان کننده و همچنین ضخیم کننده برای تقویت بافت اشاره کرد.

سیالات و فلزکاری

انواع تولید کنندگان سیالات فلزکاری از استئارات روی به عنوان یک روان کننده موثر برای آزادسازی قالب استفاده می کنند. این امر به ویژه در ساخت فلزات پودر شده در جایی که حداقل تأثیر را روی پخت داشته باشد مفید است، یعنی فرآیند ایجاد یک ماده پودری که از طریق حرارت دادن به یک ماده جامد یا متخلخل متصل می شود ، اما بدون روان شدن می باشد

پلاستیک

استئارات روی یک ماده effective موثر در پراکندگی رنگدانه و روان کننده در تولید PVC ، پلی اتیلن و ABS است. در کاربردهای SMC (ترکیب قالب سازی ورق) ، از آن به عنوان اصلاح کننده ویسکوزیته استفاده می شود و سطح محصول نهایی را بهبود می بخشد. استئارات روی همچنین به عنوان پاک کننده باقی مانده های اسیدی در تولید پلی الفین عمل می کند و به عنوان عامل آزاد کننده قالب و روان کننده فرآیند در تولید پلی استایرن استفاده می شود.

کاربردهای استئارات روی

داروسازی و مواد مغذی

استئارات روی با استفاده از دستورالعمل های CFR 21 و FDA باعث آزاد شدن قالب برای قرص می شود.

لاستیک

استئارات روی به عنوان یک روان کننده داخلی در تولید لاستیک قالب گیری شده و به عنوان یک روان کننده خارجی یا گرد و غبار با خواص ضد بلوک عالی عمل می کند. یکی از رایج ترین موارد استفاده از استئارات روی در تولید لاستیک ، به عنوان عامل آزاد کننده و همچنین فعال کننده برای ولکانیزاسیون لاستیک است.

سهم بازار استئارات روی

پیش بینی می شود بازار استئارات روی تا سال 2026 به 1.2 میلیارد دلار برسد. با افزایش صنعت پلاستیک،بازار استئارات روی شاهد افزایش تقاضا است،زیرا از آنها به عنوان روان کننده و عامل آزاد کننده یا پودر کننده استفاده می شود. در حالی که همه گیری COVID-19 موانعی ایجاد می کند و بر تقاضای کلی بازار برای استئارات روی در طول دوره پیش بینی تأثیر می گذارد،زیرا تاسیسات تولیدی در طول قرنطینه تحمیلی به طور کامل تعطیل شد.

صنایع مورد استفاده استئارات روی

صنایع رنگ و روکش،لوازم آرایشی،مراقبت شخصی،بتن،کاغذ،لاستیک،داروسازی و مواد مغذی و سایر موارد که استئارات روی مورد استفاده این صنایع است

محبوبیت روزافزون روان کننده ها در صنعت پلاستیک در رشد استئارات روی در بازار کمک می کند.آسیا و اقیانوسیه به دلیل افزایش تقاضا از جمله کاربردهای افزودنی،روان کننده ها و سایر بازارها تسلط بیشتری بر بازار این محصول دارند

صنایع رنگها و روکشها  25 درصد سهم بازار استئارات روی دارند استئارات روی ها به دلیل خاصیت دفع آب ، رنگ را از رطوبت محافظت می کند این ماده برای پوشش و رنگ مزایایی مانند اسید چرب کم ، خلوص بالا ، شفافیت خوب ، ظرافت فوق العاده ، پراکندگی و موارد دیگر را ارائه می دهد

سهم بازار استئارات روی

افزایش تقاضا در لوازم آرایشی به دلیل کاربرد چسبندگی بسیار خوبی  که دارد به پودرها کمک می کند تا در هنگام استفاده به پوست بچسبند از این ماده معمولاً از 3 تا 10 درصد استفاده می شود.این امر فرصتی برای رشد استئارات روی ایجاد می کند پیش بینی می شود کشور هند در سالهای آینده 20 درصد بازار را بگیرد 

مضرات و خطرات استئارات روی

استئارات روی در آزمایش حیوانی به طور قابل توجهی برای پوست یا چشم خرگوش ها تحریک کننده نبوده،اما گزارش شده است که می تواند برخی از عوارض پوستی را در انسان ایجاد کند.

استنشاق استئارات روی باعث آسیب ریه و مرگ برخی از نوزادان در یک بار تماس می شود.در آزمایش حیوانی موش صحرایی باعث ایجاد تغییرات بافتی در ریه ها شد.

لینک کوتاه مقاله
link.monochem.ir/ptsus

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0/5 (0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *