اساسی ترین و پرکاربرد ترین مواد شیمیایی

اساسی ترین و پرکاربرد ترین مواد شیمیایی​

مواد شیمیایی تولید شده توسط شرکت های تولید کننده مواد شیمیایی قبل از تبدیل شدن به چیزی که برای مصرف کنندگان عمومی باشد،عمدتا در صنایع شیمیایی فروخته می شود. که این محصولات به عنوان پردازنده مواد اولیه در بسیاری از صنایع عمل می کنند.در مواد شیمیایی اساسی نیز محصولاتی وجود دارد که به عنوان افزودنی و حلال در بسیاری از مخلوط ها عمل می کنند.
در اینجا لیستی از چند ماده شیمیایی اساسی تولید شده تحت عنوان مواد شیمیایی خالص وجود دارد.
شامل ترکیبات آلی و معدنی اساسی است که بسیاری از آنها در زندگی روزمره ما بسیار رایج هستند

اسیدها

اسیدها محلولی هستند که مزه ترش دارند و جهت تشخیص آن ها می توان توسط کاغذ تورنسل قرمز که به آبی تبدیل می شوند بررسی کرد محلول اسیدی است یا خیر.
آنها با بازها و فلزات خاصی واکنش نشان می دهند و نمک تشکیل می دهند و همچنین به عنوان موادی تعریف می شوند که غلظت یون های هیدروژن را هنگام حل شدن در آب افزایش می دهند. چند نمونه از این اسیدها عبارتند از: اسید استیک، اسید فرمیک، اسید فسفریک و غیره.

اسیدها

الکل ها

ترکیباتی آلی هستند که مولکول آنها حاوی یک یا چند گروه هیدروکسیل متصل به اتم کربن باشند.
الکل های دسته آلی با گروه هیدروکسیل را می توان به بسیاری از گروه های عاملی دیگر تبدیل کرد. به همین دلیل است که الکل در بسیاری از اهداف آزمایشگاهی استفاده می شود. الکل هایی مانند اتانول به عنوان سوخت و متانول به عنوان خوراک صنعتی استفاده می شود.

الکل ها

حلال های آلیفاتیک

حلال های آلیفاتیک اغلب در رابطه با هیدروکربن های زنجیره باز استفاده می شوند. اینها معمولاً در صنعت رنگ، داروسازی، آفت کش ها، کشاورزی و صنعت چاپ استفاده می شوند. حلال ها مایعاتی هستند که توانایی حل، تعلیق یا استخراج مواد دیگر را دارند، بدون اینکه تغییر شیمیایی در ماده یا حلال ایجاد شود.

حلال های معطر

به طور گسترده در صنایع مختلف مانند مواد شیمیایی کشاورزی، جوهر و رزین، رنگ و پوشش، مواد شیمیایی میدان روغن، روغن شستشوی صنعتی و غیره استفاده می شود. کاربردهای حلال های معطر خالص شامل استخراج، چربی زدایی، به عنوان اجزای سازنده حشره کش ها و به عنوان واسطه های شیمیایی می باشد.

حلال های معطر

کتون ها

کتون ها خواص فیزیولوژیکی بالایی دارند، بنابراین در مقیاس های عظیم در صنعت به عنوان حلال ها، پیش سازهای پلیمری و داروسازی تولید می شوند. این ترکیبات به طور کلی در قندها و ترکیباتی که برای استفاده دارویی می باشند یافت می شوند.

رزین و روکش ها

رزین ها به عنوان چسب روی سطح عمل می کنند. اینها برای ریخته گری قالب ها نیز استفاده می شوند. استفاده از رزین و مواد روکش روی سطوح نه تنها از آسیب آنها جلوگیری می کند ، بلکه از مواد برای مدت طولانی محافظت می کند

استرها

استرها ترکیباتی هستند که از اسیدهای آلی و معدنی به دست می آیند. نام آن معمولاً از نام اسید کربوکسیلیک و الکل اصلی گرفته شده است. اینها معمولاً در عطرها استفاده می شوند و به طور کلی در رنگ و پوشش، پاک کننده های ناخن، جوهر چاپ و غیره حلال هستند. استرها به عنوان حلال های غیرقطبی قدرتمند هم برای کاربردهای صنعتی و هم برای واکنش های شیمیایی استفاده می شوند

استرها

پراکسیدها

پراکسیدها روی مواد آلی سفید کننده هستند.این خاصیت شیمیایی پراکسید آنها را به یک افزودنی در مواد شوینده و رنگ مو تبدیل می کند.در صنایع از آنها برای واکنش سنتز زیاد و همچنین برای تولید واسطه استفاده می شود.

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0/5 (0 نظر)

امید قاسمیمشاهده نوشته ها

Avatar for امید قاسمی

"نویسنده محتوا" زمینه های فعالیت بنده در حوزه طراحی وب سایت، سئو و تولید محتوا می باشد. که بخشی از فعالیت های من در حوزه تولید محتوا می باشد که با هدف تولید محتوای باکیفیت، جذاب و مرتبط با نیاز کاربران برای سایت ها است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *