پلی اورتان چیست و چه کاربرد هایی دارد

پلی اورتان چیست و چه کاربرد هایی دارد


پلی اورتان چیست و چه کاربرد هایی دارد

پلی اورتان یک ماده پیچیده است که در طی یک واکنش شیمیایی پلی ال (پلیول) و دی ایزوسیانات با استفاده از کاتالیزورها و مواد افزودنی شیمیایی دیگر از جمله ترکیبات آلی VOC ایجاد می شود.

پلی اپلی اورتان چیست و چه کاربرد هایی دارد

تاریخچه

ویلیام ادوارد هانفورد مخترع پلی اورتان است که او پیشگام در تولید فوم ها و الیاف مصنوعی بود, این دانشمند به همراه چند تن از شیمیدانان در دهه اولیه 1930 این ماده را کشف کردند و در سال 1942 آن را به عنوان یک حق اختراع به اشتراک گذاشت و اکنون این ماده به طور معمول در لایه های فوم، اثاثیه یا لوازم داخلی، فرش، و بسیاری از محصولات دیگر از لاک گرفته تا چرخ های اسکیت بورد استفاده می شود

کاربردهای پلی اورتان

پلی اورتان ها در انواع صنایع مورد استفاده قرار می گیرند و آنها در زندگی مدرن امروزی ما نقش زیادی دارند که از عایق خانه تا قطعات خودرویی که رانندگی می کنید کاربرد دارند 

از این ماده برای لوازم پزشکی نیز استفاده می شود. در کل این ماده انتخاب خوبی در بین تولید کنندگان در صنایع می باشند که در زیر به موارد قابل استفاده از آن پرداخته ایم

مبلمان و صندلی های خودرو

فوم های پلی اورتان که به فوم PU هم شناخته می شوند بسیار کاربرد دارد که اگر آن را با فوم های لاستیکی یا لاتکس مقایسه کنیم با توجه به مواد افزودنی و سیستم های ساخت مورد استفاده در آن می توان به ویژگی های بسیار متفاوتی دست یافت.

این فوم به لطف تنوع آن، در تمام جنبه های زندگی روزمره ما وجود دارند که اگر آن را با فوم‌های دیگری مقایسه کنیم می توان گفت تقریبا ترکیب آن ها با هم یکسان است صحبت کنیم اما عنصرهایی برای مقایسه آن نسبت به دیگر فوم ها صورت می گیرد که این عناصر به این صورت می باشد که برخی ها به دنبال ارزان ترین قیمت، و برخی دیگر به تنفس پذیری، ظرفیت عایق، سهولت پروفیل یا شکل دهی، سبکی، استحکام و غیرها اهمیت می دهند .که

بخشی های از کاربردهای این فوم ها عبارتند از:

محل استراحت: در تشک ها به عنوان پرکننده اصلی یا به عنوان بخشی از لحاف.

بخش مبلمان و صندلی : ، پرکننده در مبل ها و صندلی های خودرو.

در بسیاری از اسباب‌ بازی‌ها، اسفنج‌ها، کفش‌ها، بالش‌ها.

فوم های پلی اورتان

درزگیر و عایق

یکی دیگر از کاربرد های این ماده در ساخت و ساز است که از آن به عنوان عایق حرارتی، جاذب صوتی و غیره استفاده کرد که آن ها جزء یکی از محبوب ترین عایق های جهان می باشند که می توانند هزینه های انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند

عایق پلی اورتان

پوشش ها

طیف وسیع استفاده از پلی‌اورتان‌ها در بازار پوشش‌ها می باشد و به علت مزایایی که دارند روند رو به رشدی را ارائه می‌دهند. پوشش های که بر پایه این ماده هستند می تواند ظاهر محصول را بهبود ببخشند و طول عمر آن را افزایش دهد.

پوشش های پلی اورتان

یکی از کاربرد آن برای پوشش های چوبی است که آن ها دارای دو نوع مبتنی بر روغن و آب می باشد که در زیر به بررسی آن پرداخت ایم

پلی اورتان مبتنی بر روغن

نوع مبتنی بر روغن که نام اصلی آنها «اورتان اصلاح‌شده با روغن» است، از واکنش روغن‌های تکمیلی رایج، مانند روغن بذر کتان،کرچک,سویا و یا با یک ماده شیمیایی ( ترکیبات آلی ) تولید می‌شود و باعث می‌شود روغن مولکول‌های بزرگ‌تری را تشکیل دهد.

پلی اورتان مبتنی آب

پلی های مبتنی بر آب هم همانطور که گفته می شود بیس اصلی آن از آب است اما به همراه یک سری مواد شیمیایی شامل ( ترکیبات آلی ) اما درصد بسیار کمتری نسبت به پلی های مبتنی بر روغن که با voc بیشتر تولید می شوند است

تفاوت بین مبتنی بر آب و روغن

مشخصات
پایه روغن
پایه آب

ماندگاری

عالی

خوب

زمان لازم برای خشک شدن

چندین ساعت

10 تا 20 دقیقه

بو

قابل توجه

کم

قابلیت اشتعال

بله

خیر

پاکسازی/ امنیت

مینرال اسپریت (تینر) دستمال استفاده شده بعد از پاکسازی ممکن است قابل اشتعال باشد.

آب و صابون دستمال استفاده شده بعد از پاکسازی با امنیت کامل قابل دور انداختن است.

ظاهر

رنگ کهربایی، درخشندگی خوب

شفاف، گاهی طوسی، تیره یا شفاف

بهترین وسیله استفاده

قلم‌مو ضخیم طبیعی، پد سایا (خشن) نایلونی، گردپاش

قلم‌ مو ضخیم غیر طبیعی (پلاستیکی)، پد نقاشی، گردپاش

روش های استفاده از پلی اورتان

براش (قلم مو زدن) روی سطوح صاف، جایی که برای ساختن یک لایه بادوام مهم است، بهترین عملکرد را دارند. برس ها سطح بالایی را نگه می دارند، بنابراین می توانید هر بار که آنها را بارگذاری کنید می توانید یک منطقه وسیع را پوشش دهید.

روش های استفاده از پلی اورتان

پلی‌های پاک‌ کن برای سطوح قالب‌گیری تاج ها و نرده‌های پله که در آن برس زدن ممکن است چکه ایجاد کند، بهترین هستند.
دستمال‌ها کت‌های نازک‌ تری را نسبت به برس‌ها ایجاد می‌کنند و بنابراین زمانی که از این روش استفاده می کنید باید فرسوده شدن آن محصول در مرور زمان برایتان زیاد مهم نباشد.

اسپری روی سطوحی که دسترسی به آن‌ها سخت است مناسب است مانند کرکره‌ها و دوک‌های صندلی و …
اسپری‌های آئروسل به تکنیک خوبی برای جلوگیری از چکه‌ شدن و زمان آماده‌سازی برای محافظت از سطوح است.

چسب‌ها

چسب های پلی اورتان می توانند مزایای اتصال قوی را ایجاد کنند و از آن در وسایل نقلیه، چسباندن موکت ها، تزئینات و درزگیرهای پنجره ها استفاده می شود
اگر 
در بدنه قایق از رزین اپوکسی که حاوی این ماده می باشد استفاده شود باعث مقاومت بدنه قایق در برابر آب و هوا، خوردگی و عناصری که باعث افزایش کشش است می شود.

چسب های پلی اورتان

الاستومرها

الاستومرهای پلی اورتان قابلیت این را دارند که بتوانیم تقریباً آن ها را به اشکال مختلف قالب گیری کرد، و چون وزن کمتری نسبت به فلز دارد بازیابی فوق العاده ای را ارائه می دهد.

الاستومرهای پلی اورتان

پوشاک

دانشمندان وقتی متوجه شدند که این ماده را می توان به رشته های باریکی تبدیل کرد که آن ها را با نایلون ها مخلوط کردند تا بتواند البسه هایی سبک تر و قابل کشسانی تر بیشتری تولید کنند.

پوشاک پلی اورتان

از پلی ها برای لباس‌های ورزشی و انواع لوازم جانبی هم استفاده می‌شود.

کامپیوتر و الکترونیک

از آن اغلب به عنوان عایق در صنایع برق و الکترونیک برای آب بندی و عایق بندی قطعات شکننده و حساس به فشار شامل میکروالکترونیک ها و کابل های زیر آب و بردهای مدار چاپی استفاده می شوند.

کاربرد در الکترونیک پلی اورتان

و همچنین آنها می توانند با ارائه خواص دی الکتریک مقاومت استثنایی در برابر حلال ها و دماهای بالا لوازم الکترونیکی محافظت کنند.

پزشکی

معمولاً در تعدادی از کاربردهای پزشکی، از جمله کاتتر و لوله های عمومی، پارچه های جراحی، پانسمان های زخم و انواع دستگاه های قالب گیری تزریقی استفاده می شوند. بیشترین کاربرد آنها در ایمپلنت های کوتاه مدت است. 
استفاده از آن در کاربردهای پزشکی می تواند مقرون به صرفه تر باشد و طول عمر بیشتری را فراهم کند

کاربرد پزشکی پلی اورتان

مضرات پلی اورتان

برخلاف آنچه برخی افراد ادعا می کنند، مطالعات مختلف تأیید می کند که پلی یورتان خطری برای سلامت کاربران ندارد. 
کارگرانی که در مرحله نصب محصولات عایق های پلی از قبل تولید شده مانند ورق ها یا پانل ها شرکت دارند، نیازی به اقدامات خاصی ندارند.
اما با این حال، فوم های پلی اورتان های پاشیده شده باید توسط متخصصان صورت بگیرد که واجد شرایطی باشند که همیشه اقدامات ایمنی لازم را رعایت می کنند، اعمال شود به این صورت که کارگران باید طبق دستورالعمل سازنده یا توصیه‌های انجمن‌ها و تامین‌کنندگان ملی به عناصری مانند روپوش، دستکش، سیستم‌های هوادار یا تامین هوا یا ماسک مجهز باشند.

بازار جهانی پلی اورتان ها

اندازه بازار جهانی پلی یورتان در سال 2020  56.45 میلیارد دلار بود.
ارزش بازار پلی اورتان در سال 2021  به بیش از 50 میلیارد دلار بود و پیش بینی می شود که بازار آن در دوره پیش بینی شده CAGR با نرخ 5.1٪در سال های 2028 – 2022 به عدد حدود 81.74 میلیارد دلار در سال 2028 برسد.

لیست چند مورد از بازیگران این محصول پرکاربرد
BASF SE آلمان
Yantai Wanhua چین
Inoac ژاپن
De Saint-Gobain S.A فرانسه

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
0/5 (0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *