بوتیل گلایکول استات چیست

بوتیل گلیکول استات مایعی بی رنگ و شفاف با فرمول شیمیایی C8H16O3 و با نام های دیگر بوتوکسی اتانول استات,بوتوکسی اتیل استات می باشد که به عنوان حلال با فرار کم برای رنگها و جوهرهای چاپ عمل می کند. دارای بوی استر ضعیف و قدرت حلال خوب برای بسیاری از مواد آلی است.

بوتیل گلایکول استات چگونه تولید می شود

بوتیل گلیکول استات با واکنش اتیلن اکسید و بوتانول معمولی (n-butanol) در حضور کاتالیزور تولید می شود.

بوتیل گلایکول استات چیست

حلالیت بوتیل گلایکول استات

بوتیل گلایکول استات با بیشتر حلالهای آلی متداول به عنوان مثال الکل ها،کتون ها،آلدئیدها،اترها ،گلیکول ها و اترهای گلیکول قابلیت مخلوط شدن را نشان می دهد اما کمی در آب حل می شوند.

کاربرد بوتیل گلایکول استات

بوتیل گلایکول استات در صنایع مختلف به عنوان حلال نیتروسلولز و لاک های چند رنگ،لاک ها،مینا و رزین اپوکسی استفاده می شود.

بوتوکسی اتانول استات به دلیل داشتن نقطه جوش بالا به عنوان حلال مفید است. همچنین در تولید لاتکس پلی وینیل استات استفاده می شود.

این ماده در پاک کننده های جوهر و پاک کننده های لکه وجود دارد.

یکی از مواد اولیه برای تولید بوتیل گلیکول استات و برای برای تولید نرم کننده ها در واکنش با فتالیک انیدرید است. همچنین به صورت حشره کش،علف کش،آفت کش های کشاورزی و محصولات آرایشی تولید شده است و جزء مایعات هیدرولیک و روغن های برش و حفاری است.

بوتیل گلیکول استات در جوهرهای فلکسوگرافی،گراور و چاپ روی صفحه،برای رنگهایی که برای چاپ و رنگ آمیزی چرم و منسوجات استفاده می شود ، برای رنگهای براق کننده مبلمان و لکه های چوب استفاده می شود.

بازار جهانی بوتیل گلایکول استات

پیش بینی می شود که اندازه بازار بوتیل گلیکول استات تا سال 2025 به 1.9 میلیون دلار برسد،پس از رشد CAGR  3.5 درصد درسال های 2020-2025 پیش بینی می شود

بوتیل گلیکول استات چیست

با توجه به شیوع ویروس کووید 19 در سال 2019 به دلیل قرنطینه ها و تعطیلی ها مکرر باعث شد تولید کنندگان تولید خود را متوقف کنند از همین جهت باعث شد رشد تولید بوتیل گلایکول استات را در سال های 2019-2021 کاهش دهد
بازار بوتیل گلیکول استات نشان دهنده پیشرفت مداوم در زمینه افزایش تقاضا برای رنگ و مواد روکش در کشورهای توسعه یافته و کشورهای هدف است.این صنعت از برنامه های مختلف بوتیل گلیکول استات بیشتر استفاده می کند،که پیش بینی می شود طی پنج سال آینده تقاضا را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
البته بوتیل گلیکول به دلیل ماهیت سمی خود که در فهرست انتشار سموم (TRI) فهرست شده است در حال حاضر با وجود افزایش شدید تقاضا ، به دلیل تأثیرات مضری که آن بر انسانها دارد ممکن است به میزان کمی تقاضا را کاهش دهد

خطرات بوتیل گلایکول استات

بوتیل گلیکول استات یک ماده قابل احتراق است و ظرف محصول را باید دور از گرما،جرقه و شعله نگهداری شود.

بوتیل گلیکول استات چیست

قرار گرفتن در معرض مزمن می تواند باعث آسیب کلیه ، آسیب کبد و بیماری های خونی شود
افرادی که در زمینه چاپ،رنگ آمیزی اسپری و تولید مبلمان کار می کنند ممکن است در محل کار در معرض بوتوکسی اتانول استات قرار گیرند

“”جهت جلوگیری از این خطرات ایمنی ها لازم را همچون شامل استفاده از ماسک مخصوص دستکش و تهویه هوا را رعایت فرمایید””

افراد که در معرض مستقیم بوتوکسی اتانول استات در محل کار هستند با تنفس،بلع،جذب پوست و یا تماس چشمی در محل کار قرار بگیرند. علائمی همچون شامل سوزش چشم،پوست،بینی و گلو ،همولیز (ترکیدن گلبول های قرمز خون )، هماچوری (خون در ادرار)،افسردگی سیستم عصبی مرکزی ،سردرد و استفراغ است.

لینک کوتاه مقاله
link.monochem.ir/dskhl

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0/5 (0 نظر)

امید قاسمیمشاهده نوشته ها

Avatar for امید قاسمی

"نویسنده محتوا" زمینه های فعالیت بنده در حوزه طراحی وب سایت، سئو و تولید محتوا می باشد. که بخشی از فعالیت های من در حوزه تولید محتوا می باشد که با هدف تولید محتوای باکیفیت، جذاب و مرتبط با نیاز کاربران برای سایت ها است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *