ایزوپروپیل الکل چیست

ایزوپروپیل الکل مایعی فرار و قابل اشتعال می باشد که از آن به عنوان یک عنصر حلال رایج در بسیاری از ضد عفونی‌ کننده‌های دست ، از جمله مایعات، ژل‌ها، فوم‌ها و دستمال‌ها استقاده می کنند.

ایزوپروپیل الکل چیست

جهت اطلاع بیشتر اگر می خواهید بدانید که برترین حلال های پاک کننده کدامند می توانید بر روی لینک کلیک کنید

نام های مستعار ایزوپروپیل الکل

نام های دیگر این محصول ایزوپروپانول، 2-پروپانول می باشد و آن را به اصطلاح الکل مالشی نیز شناخته می شود.

درصدهای ایزوپروپیل الکل

ایزوپروپیل الکل ها درصد های متفاوتی دارند. اما معمولا درصدهای این محصول بین 70، 90، 99 درصد می باشد.

ایزوپروپانول که در صنایع شیمیایی مونوکم بفروش می رسد معمولا 99 درصد باشد.

تفاوت بین ایزوپروپیل الکل 70% با 99% درصد

تفاوت بین ایزوپروپیل الکل 70% و 99% درصد در این می باشد که ایزوپروپیل الکل 99٪ یک ایزوپروپانول خالص است در حالی که در 70٪ ایزوپروپانول خالص رقیق شده با 30 درصد آب خالص حجمی است.

تفاوت بین ایزوپروپیل الکل 70% با 99% درصد

مرکز (CDC) در سال 2020 اعلام کرد الکل مالشی 70 درصد با دناتوره کردن پروتئین ها و حل کردن لیپیدهای آن‌ها می تواند باعث کشته شدن و از بین بردن بیشتر باکتری‌ها، قارچ‌ها و به‌خصوص بسیاری از ویروس‌ها شود.

به علت اینکه این ماده در برابر هاگ‌های باکتریایی بی‌اثر است توصیه می شود که از این محصول برای از بین بردن باکتری استفاده نکنید و از آب و صابون برای از بین بردن باکتری ها استفاده نمایید

تاریخ انقضا ایزوپروپیل الکل

ایزوپروپیل الکل ها بسته به شرکت های سازنده، می تواند از  2 تا 3 سال پس از تاریخ تولید انقضا داشته باشند.

ایزوپروپانول هنگام قرار گرفتن در معرض هوا تبخیر می شود، در حالی که آب باقی می ماند در نتیجه، درصد ایزوپروپانول می تواند در طول زمان کاهش یابد و اثربخشی آن کاهش یابد.

تفاوت بین اتانول و ایزوپروپیل الکل

تفاوت اتانول و ایزوپروپیل در ساختار شیمیایی هر یک از آنها است. آنها از نظر مولکولی مشابه هم هستند و تفاوتی آنچنانی ندارند.

الکل اتیل که با نام اتانول هم معرفی می شود به طور طبیعی توسط مخمرها هنگام تخمیر قندها تولید می شود و جزء شناخته شده ترین نوع الکل ها به حساب می آید که این نوع الکل در برخی از نوشیدنی ها وجود دارد. ساختار شیمیایی اتانول  C 2 H 5 OH می باشد.

تفاوت بین اتانول و ایزوپروپیل

الکل مالشی در ساختار مولکولی یک کربن بیشتر و دو مولکول هیدروژن بیشتر از اتیل الکل می باشد و فرمول آن به صورت C 3 H 7 OH  نوشته شده است.

از هر دو ماده یعنی اتیل الکل و ایزوپروپیل الکل می توان به عنوان یک ضد عفونی کننده استفاده کرد.

کاربردهای ایزوپروپیل الکل

ایزوپروپیل الکل کاربردهای متعددی دارد که یکی از پرکاربرد ترین ویژگی آنها استفاده در خانه هایمان می باشد که از این محصول می توانید در موارد مختلف منزل استفاده کرد.

طور مثال از ویژگی های ایزوپروپیل الکل برای ضدعفونی کردن و پاکسازی موارد زیر می توان استفاده کرد که آنها عبارتند از 

  • تلفن همراه
  • دستگیره های در
  • کلیدهای چراغ
  • صفحه کلید کامپیوتر و موس ها
  • کلید های کنترل از راه دور
  • یخ زدگی شیشه ها
  • شیرآلات و سینک ها ظرفشویی
  • نرده راه پله ها
  • پاکسازی جوهر ماژیک
  • وچندین کاربرد دیگر ……….

در اینجا به بخشی از پرکاربرد ترین ویژگی هایی این محصول اشاره می کنیم.

ویژگی ایزوپروپیل الکل برای پاکسازی تلفن همراه

آلودگی موبایل شما می تواند به علت هایی مختلفی مثل گرد و غبار، لکه چربی و انواع ویروس ها باشد.

ایزوپروپیل الکل برای پاکسازی تلفن همراه

به همین منظور ضدعفونی کننده های متعددی برای پاکسازی تلفن همراه وجود دارد که از جمله آنها می توان به ایزوپروپانول یا الکل مالشی اشاره کرد که از آنها می توانید به وسیله یک دستمال موبایل خود را تمیز و ضدعفونی کنید.

بهترین پاک کنندهای کیبورد و موس

ضدعفونی کردن موس و کیبورد کامپیوتر با استفاده از الکل 90 درصد یا بیشتر می توان ایزوپروپیل الکل را در لیست بهترین پاک کنندهای کیبورد و موس قرار داد.

ایزوپروپانول ها به علت داشتن الکل موجود در آنها باعث می شود سرعت تبخیر بالا رود و به همین منظور ویژگی خوبی برای پاک کردن وسایل الکترونیکی برای شما ایجاد می کند.

بهترین پاک کنندهای کیبورد و موس

مقداری پنبه را با این ماده نم کنید و سپس از آن برای تمیز کردن صفحه کلید و ماوس رایانه خود استفاده کنید.

رفع یخ زدگی شیشه با ایزوپروپیل الکل

برای رفع یخ زدگی شیشه می توانید از ایزوپروپیل الکل استفاده کنید. بهتر است از ایزوپروپانول 70 درصد که شامل ترکیبی از آب و الکل می باشد استفاده کنید.

رفع یخ زدگی شیشه با ایزوپروپیل الکل

مقداری از ایزوپروپانول روی شیشه منجمد اسپری کنید. سپس با دستمال آن را پاک کنید.

روش پاکسازی جوهر ماژیک در تخته وایت برد

یکی از روش های تمیز کردن و پاکسازی جوهر ماژیک تخته های وایت برد استفاده از ایزوپروپانول ها می باشد شما می توانید از نوع 90 درصد این ماده برای تمیز کردن تخته استفاده کنید و چون سریع تبخیر می شود تخته سریع خشک می شود و رطوبتی باقی نمی گذارد به همین دلیل سریع دوباره از تخته وایت برد برای نوشتن استفاده کنید.

ویژگی ایزوپروپیل الکل در مقابله با ویروس و باکتری

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) هرگونه ضد عفونی کننده های دستی را که مبتنی بر الکل است را همچون ایزوپروپانول ها که جلوگیری می کند از انتشار ویروس‌هایی مانند کروناویروس یا میکروب‌های سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی را توصیه می کند.

بازار جهانی ایزوپروپیل الکل

به دلیل کاربرد این محصول در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا باعث شد که این ماده رشد فروش بالایی در بر گیرد به طوری که بازار جهانی ایزوپروپیل الکل در سال 2021 به ارزش 4.3 میلیارد دلار آمریکا رسید.

با نگاهی به آینده، انتظار می رود که این بازار تا سال 2027 به 5.4 میلیارد دلار برسد و نرخ CAGR 4.1٪ را در طول سال های 2022-2027 نشان دهد.

مراقبت های ایمنی هنگام استفاده از ایزوپروپیل الکل

هنگام استفاده از ایزوپروپانول باید یک سری نکات ایمنی را رعایت کنید که چند تا از این مراقبت ها را بررسی می کنیم

الکل مالشی را با سفید کننده مخلوط نکنید

الکل مالشی حاوی ایزوپروپیل است که وقتی با سفید کننده مخلوط می شود کلروفرم ایجاد می کند،

بخار سمی کلروفرم

به گفتهCDC، استنشاق بخار کلروفرم می‌تواند باعث مشکلات جدی در سیستم عصبی مرکزی، کبد و کلیه‌ها شود، علاوه بر این که پوست، ریه‌ها و چشم‌ها را تحریک می‌کند و باعث تهوع و سرگیجه می‌شود.

از ایزوپروپانول در نزدیکی شعله یا سیگار استفاده نکنید

به دلیل وجود محتوای الکل این محلول بسیار قابل اشتعال است. درنتیجه حتما در هنگام استفاده از آن در مراقبت باشید و از این ماده در اطراف سیگار روشن یا هر شعله باز در خانه خودداری کنید.

در مکان های بدون تهویه استفاده نکنید

ایزوپروپیل الکل یک ماده شیمیایی فرار است و بخارهای بالقوه مضری را نیز ایجاد می کند توصیه می شود هنگامی که خانه خود را با الکل تمیز می کنید، مطمئن شوید که پنجره های خود را باز کرده و تا آنجا که ممکن است تهویه مطبوع را حفظ کنید.

بر روی برخی زخم ها یا بیماری های پوستی استفاده نکنید

معمولاً پزشکان تجهیزات پزشکی را با ایزوپروپانول ضد عفونی می کنند و حتی ممکن است از آن برای ضد عفونی کردن موچین خود قبل از برداشتن ترکش یا تمیز کردن بریدگی کوچک روی پوست استفاده کنید.

 اما استفاده از مقادیر زیاد ایزوپروپیل الکل می تواند آسیب جدی ایجاد کند. از استفاده از الکل برای تمیز کردن زخم‌ها یا سایر آسیب‌های جدی‌تر خودداری کنید، زیرا می‌تواند بهبودی را به تاخیر بیاندازد و حتی منجر به تحریک بیشتر پوست شود.

آن را نخورید

این محلول را دور از دسترس کودکان قرار دهید. و هرگز ایزوپروپانول در لیوان یا ظرفی نریزید چون ممکن است با آب اشتباه شود.

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
0/5 (0 نظر)

امید قاسمیمشاهده نوشته ها

Avatar for امید قاسمی

"نویسنده محتوا" زمینه های فعالیت بنده در حوزه طراحی وب سایت، سئو و تولید محتوا می باشد. که بخشی از فعالیت های من در حوزه تولید محتوا می باشد که با هدف تولید محتوای باکیفیت، جذاب و مرتبط با نیاز کاربران برای سایت ها است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *