اسید استیک چیست

اسید استیک چیست


اسید استیک چیست

اسید استیک

اسید استیک با فرمول شیمیایی CH3COOH یک اسید مونوکربوکسیلیک با یک گروه “COOH” است. این مایع شفاف و بی رنگ است و بوی تندی دارد. اسید استیک،که به اسید اتانوئیک یا متانکربوکسیلیکاسید نیز معروف است،در بسیاری از فرآیندهای صنعتی برای تولید بسترها استفاده می شود.
کلمه استیک از کلمه لاتین “acetum” به معنی “سرکه” گرفته شده است. مردم معمولاً فرم رقیق اسید استیک “سرکه” را می شناسند. علاوه بر استفاده از آن به عنوان یک نگهدارنده غذایی معمولی ،
کاربردهای مختلف دیگری مانند مصارف دارویی ، نظافت منزل و طعم دهنده غذا دارد.

خواص شیمیایی استیک اسید

شخصیت اسیدی :

هنگامی که در آب حل می شود ، اسید استیک تجزیه می شود و یون هیدروژن (H+) ایجاد می کندبا اسطوخودوس آبی به قرمز ، طبیعت اسیدی آن را نشان می دهدبا این حال ، این یک اسید ضعیف است زیرا به طور کامل در محلول آبی تجزیه نمی شود.

واکنش با بی کربنات سدیم

اسید استیک با بی کربنات سدیم واکنش داده و دی اکسید کربن تولید می کند.

اسید استیک یخبندان استیک بدون آب است. استفاده از آن بستگی به قدرت اسید دارد. 

رایج ترین موارد استفاده از اسید استیک عبارتند از:

کاربرد اسید استیک
  • به عنوان حلال بسیاری از فرآیندهای صنعتی
  • برای ساخت انواع رنگ و عطر

  • به عنوان افزودنی غذایی استفاده می شود
  • اسید استیک اصلی ترین ترکیب سرکه است

  • شعاع فیبرالیاف مصنوعی و منسوجات 
  • برای آزمایش خون در آزمایشگاه بالینی

  • برای درمان عفونت گوش خارجی ناشی از رشد قارچ و باکتری
  • در صنعت فیلم مورد استفاده قرار می گیرد

  • جوهر و رنگ , بطری نوشابه , لاستیک و پلاستیک 
  • آفت کش ها , چسب های چوبی

بازار جهانی اسید استیک

اندازه بازار جهانی اسید استیک در سال 2019 به 8.92 میلیارد دلار ارزش گذاری شد و انتظار می رود با نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) 5.2 احتمال می رود درصد اسید استیک از سال 2020 تا 2027 رشد به سزایی کند .

بازار جهانی اسید استیک

ارزش اندازه بازار در سال 2020 : 9/30 میلیارد دلار 
پیش بینی در آمد تا سال 2027 : 13/41 میلیارد دلار 
نرخ رشد : 5/2 % GAGR از 2020 تا 2027
محدوده منطقه ای : آمریکای شمالی؛ اروپا ؛ آسیا و اقیانوسیه؛ آمریکای مرکزی و جنوبی ؛ خاورمیانه و آفریقا

خطرات اسید استیک

اسید استیک یک ماده شیمیایی خطرناک باشد. این مایع برای پوست و چشم بسیار خطرناک است و به همین دلیل باید با احتیاط زیاد از آن استفاده کرد.همچنین در صورت بلعیدن یا استنشاق بخار اسید استیک می تواند به اندام های داخلی آسیب برساند. استفاده از  تجهیزات حفاظتی شخصی (PPE) هنگام استفاده از این ماده شیمیایی در حالت رقیق نشده ضروری است.

نحوه برخورد ایمن با اسید استیک

هنگام استفاده از اسید استیک ، رعایت چند نکته ایمنی مهم ضروری استهرگز به این ماده شیمیایی آب اضافه نکنید و همیشه استیک اسید را از منابع گرما ، جرقه یا شعله دور نگه داریددر صورت استفاده
از اسید استیک در محلی که تهویه مناسب ندارد از تجهیزات تنفسی مناسب استفاده کنید
هنگام استفاده از اسید استیک توصیه می شود از تجهیزات حفاظتی زیر استفاده کنید :
دستکش , عینک آب پاش , پیش بند مصنوعی , دستگاه تنفس بخار (در صورت نیاز)
در صورت استفاده از اسید استیک از ایستگاه های شستشوی چشم در نزدیکی خود اطمینان حاصل کنیددر صورت نشت زیاد در محل کار یا در خانه ، یک دستگاه تنفسی خودکار باید مجهز باشد و همچنین برای ایمنی بیشتر باید از یک لباس محافظ کامل استفاده کنیداگر این تجهیزات را به راحتی در دست ندارید ، سعی نکنید بدون آن استیک اسید را تمیز کنید.

خطرات اسید استیک

مراقبت های بهداشتی مناسب برای قرار گرفتن در معرض اسید استیک

قرار گرفتن در معرض استیک اسید می تواند خطرات جدی برای سلامتی شما ایجاد کنداین ماده شیمیایی به ویژه در تماس با پوست یا چشم خطرناک استدر هر مورد از قرار گرفتن در معرض اسید استیک ، مهم است که بلافاصله از یک متخصص پزشکی کمک بگیرید تا از آسیب های مضر سلامت جلوگیری کند .

تماس با پوست :

پس از تماس با پوست بلافاصله پوست را حداقل 15 دقیقه با آب بشویید و لباس های آلوده را بیرون آورید. پوست تحریک شده را با نرم کننده بپوشانید. در صورت تماس جدی با پوست ، با استفاده از صابون ضدعفونی کننده بشویید. در اسرع وقت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

تماس با چشم :

در صورت برخورد با چشم ها بلافاصله چشم ها را با آب فراوان به مدت کمتر از 15 دقیقه بشویید. بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

بلع :

در صورت مصرف اسید استیک،استفراغ را تحریک نکنید.اگر قربانی بیهوش است ، احیاء دهان به دهان را انجام ندهید. هرگونه لباس تنگ را شل کنید. در صورت بروز هرگونه علامت فوراً به پزشک مراجعه کنید.

استنشاق :

در صورت استنشاق ، بلافاصله به دنبال هوای تازه و مراقبت های پزشکی باشید. اگر نفس کشیدن سخت است، اکسیژن را وصل کنید. در صورت عدم وجود تنفس ، تنفس مصنوعی انجام دهید.

ذخیره سازی و دفع ایمن اسید استیک

اسید استیک باید در محلی مورد تأیید و دور از گرما یا سایر منابع احتراق ذخیره شوداز مواد ناسازگار از جمله عوامل اکسید کننده ، عوامل احیا کننده ، فلزات ، اسیدها و قلیاها دور نگه دارید.اسید استیک را در یک منطقه خنک و با تهویه خوب در یک ظرف محکم بسته نگهداری کنید.

 لینک کوتاه مقاله

منابع مقاله : GrandViewResearch , Pure-Chemical , VelocityEHS

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
0/5 (0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *